دانلود کتاب رویکردی نو در تفسیر سوره مسد (بر اساس ترتیب نزول) | بلاگ

دانلود کتاب رویکردی نو در تفسیر سوره مسد (بر اساس ترتیب نزول)

تعرفه تبلیغات در سایت

آخرین مطالب

امکانات وب

کتاب رویکردی نو در تفسیر سوره مسد (بر اساس ترتیب نزول) به قلم داود بهرامی سیاوشانی به بررسی موضوعاتی از جمله جدول سوره‌ها و ترتیب نزول آن‌ها، پیام‌های قرآن برای مبارزه با فقر و ثروت‌اندوزی و همچنین مثلث قدرت در مکه یعنی زر، زور و تزویر می‌پردازد.

دشمنان اسلام از طریق زیر سؤال بردن قرآن و حقانیت آن، سعی می‌ کنند عقاید دینی مسلمانان {بویژه جوانان} را سست نمایند. اگر چه این روش از همان زمان نزول قرآن بوده و بعدا درطول تاریخ، این روند ادامه داشته، اما در عصر حاضر بسیار گسترده‌تر شده و به صورت یک جریان درآمده است.

تمام تلاش این دشمنان این بوده و هست که القاء نمایند قرآن منشاء بشری دارد تا آن‌را جایزالخطا معرفی نمایند. شاید بتوان این دوره را با عصر امام صادق شبیه دانست. ازخطرناک‌ترین طبقه‌هاى آن زمان، زنادقه بودند که با برنامه‌ریزی و به‌صورت سازماندهی‌ شده با حمله به مقدسات اسلامی و شبهه‌افکنی درحوزه‌های مختلف دین، به‌ویژه قرآن، سعی‌ در‌ تخریب و تزلزل عقاید مسلمانان داشتند. هسته‌ اولیه‌ این گروه را افراد تحصیل‌ کرده تشکیل می‌دادند و اغلب آن‌ها ازطبقه‌ متجدّد عصر خود بودند که با زبان‌های زنده‌ دنیا آشنا‌یی داشتند.

در بخشی از کتاب رویکردی نو در تفسیر سوره مسد (بر اساس ترتیب نزول) می‌خوانیم:

ما در این کتاب درصدد هستیم تا ثابت کنیم شأن نزول‌هایی که برای ششمین سوره مسد گفته‌اند و بسیار مشهور است، به هیچ وجه صحیح نمی‌باشد، و برای این کار، می‌خواهیم نشان دهیم برخلاف آن چه که مورخین و مفسرین نوشته‌اند، از ابتدای بعثت پیامبر اکرم تا نزول سوره شعراء دعوت ایشان جنبه علنی داشته است، نه پنهانی. برای فهم این موضوع می‌بایستی مروری بر سوره‌های بعدی به ترتیب زمانی داشته باشیم. درباره سوره‌هایی که اشاره‌ای به این موضوع نداشته‌اند، به سرعت عبور خواهیم کرد.

بحث بعدی، درباره سوره تکویر است که از نظر ترتیب زمانی هفتمین سوره می‌باشد. علامه طباطبایی می‌گوید، این سوره روز قیامت را با ذکر پاره‌ای از مقدمات و نشانی‌های آن و پاره‌ای از آن‌چه در آن روز واقع می‌گردد متذکر و یاد‌آور می‌شود و آن روز را چنین توصیف می‌کند که: "روزیست که در آن عمل انسان هر چه باشد کشف می‌گردد"، و سپس قرآن را توصیف می‌کند به این که "از القاآتی است که رسولی آسمانی که فرشته وحی است آن را به رسول خدا القاء کرده، و از القاآت شیطانی نیست، و رسول خدا هم دیوانه نیست، که شیطان‌ها او را دست انداخته باشند". و چنین به نظر می‌رسد که این سوره از سوره‌های قدیمی باشد که در اوائل بعثت نازل شده، هم‌چنان‌که در متن خود سوره شاهدی بر این معنا دیده می‌شود، و آن این است که خدای تعالی رسول گرامی‌اش را از آن چه که دشمنان درباره‌اش می‌گفتند (مثلا دیوانه‌اش می‌خواندند) منزه می‌دارد، و معلوم است که اتهام‌ها مربوط به اوائل دعوت آن جناب است، هم‌چنان‌که سوره قلم هم که مشتمل بر تنزیه آن جناب از این تهمت‌ها‌ست در اوائل بعثت نازل شده است.

...
نویسنده : رضا رضوی بازدید : 2 تاريخ : يکشنبه 14 مرداد 1397 ساعت: 6:23